Jdi na obsah Jdi na menu
 


Evangelium podle houslí

8. 2. 2016

Za posluchači a diváky se tak dílo vrací opět po třech letech. V Ostravě se uvádělo v letech 2009 až 2011 a vidělo ho na 7 tisíc lidí, v roce 2013 se hrálo s velkým úspěchem v Ludgeřovicích. Premiéru mělo v emočně vypjaté atmosféře po teroristickém útoku na newyorská dvojčata v roce 2001 u Olomouce na Svatém Kopečku a jeho součástí tehdy byla i pouť.

 

Nejlepší odpověď na imigraci

„Už když mě před lety požádal autor Pavel Helebrand o účinkování v Evangeliu, mě tato spolupráce velmi oslovila a věděl jsem, že má smysl. Mezitím se v naší společnosti, v naší zemi a v Evropě událo mnoho změn, které  přímo vybízejí k tomu, abychom si připomínali hodnoty kultury vyrůstající z křesťansko-humanistických kořenů. Myslím si, že právě tato inscenace je nejlepší odpovědí na nově vzniklou situaci,“ řekl ke svému angažmá v představení Jiří Pavlica.

Stylově vrstevnaté oratorium Evangelium podle houslí je určeno pro sóla, smíšený sbor, dětský sbor, cimbálovou muziku, smyčcový orchestr, dechový orchestr, varhany a bicí nástroje. „Hra zpracovává evangelia Nového zákona,“ řekla producentka ostravského představení Ilona Kučerova: „Libreto čerpá z tradic velikonočních pašijových her, hudba je inspirována moravskými vokálními projevy. Vyzvánění a vytrubování uvozuje zpěvy a písně, jimiž prolínají činoherní výstupy a voicebandy, pantomima, halekačky, modlitby a nářky nad mrtvými. V baladách se ke zpěvu přidává i publikum a účastní se tak na příběhu, který si vypráví celé společenství shromážděných. Každý jako by znal některou z událostí Ježíšova života, které postupně vyvstávají před našima očima: Ježíš představovaný Jiřím Pavlicou sbírá apoštoly - muzikanty Hradišťanu, dává se pokřtít Janem Křtitelem, rozmlouvá s ďáblem na poušti a začíná své veřejné působení proměnou vody ve víno.

Události, zprvu plné evangelijní radosti, posvátnosti a zázraků, se však postupně dramaticky proměňují. Ježíš zachraňuje Máří Magdalénu před ukamenováním, jeho střety se zákoníky jsou čím dál ostřejší. Děj nabývá na hrozivosti smrtí Jana Křtitele a zradou Jidášovou a vrcholí událostmi Velikonočního týdne - odsouzením a ukřižováním Ježíše na hoře Golgotě. Teprve závěrečná slavnostní balada o Vzkříšení a Nanebevzetí Božího Syna přináší katarzi a dovršuje tak radostnou zvěst celého Evangelia.“

 

Představení je pokaždé jiné

„Představení jsme hráli snad už desetkrát, a pokaždé je jiné.  V obrovském počtu téměř dvou stovek účinkujících je to zákonité. Svým projevem se každý liší a přináší něco nového. Ale to je spíše formální znak. Za daleko důležitější považuji, že letošní provedení se bude odehrávat v docela jiné společenské atmosféře, kdy mnohé situace a skutečnosti z Evangelia se nám všem, účinkujícím i divákům, zcela jistě vyjeví v dosud netušených souvislostech a  kontextech,“ dodal Jiří Pavlica.

 

Spolu s Jiřím Pavlicou a Hradišťanem budou v představení účinkovat sólisté Veronika Holbová, Anna Nitrová Číhalová, Jakub Tolaš, Tomáš Vzorek, Pavel Liška, Juraj Čiernik, Jiří Halama, Norbert Lichý, Jiří Sedláček, Jindřich Jakubal, dále členové operního souboru a Operního studia Národního divadla moravskoslezského vedeného sbormistryní Lenkou Živockou, Pěvecký sbor Gymnázia Olomouc-Hejčín se sbormistryněmi Lenkou Dohnalovou Mlynářovou a Vendulou Burgetovou, Pěvecký sbor města Klimkovic se sbormistryní Miroslavou Halatovou, Zašovský chrámový sbor se sbormistrem Petrem Borovičkou, Proměny Prostějov se sbormistryněmi Lenkou Dohnalovou Mlynářová a Pavlou Copkovou, dětské hudecké muziky Iskérka a Trnečka při Základní umělecké škole E. Runda ze Slezské Ostravy s vedoucí Jarmilou Červenkovou, Musica Opavia pod vedením Milana Zajíce, členové orchestrů Národního divadla moravskoslezského a dalších ostravských hudebních těles, varhaníci Josef Fojta a Lenka Živocká, a ti všichni pod taktovkou dirigenta Petra Šumníka.

Převzato z Krajských listů

Plakát ZDE